Bus bar - znaczenie w panelach słonecznych

2019-08-29
Bus bar - znaczenie w panelach słonecznych
Ogniwa, z których składają się panele słoneczne są ze sobą połączone przy użyciu cienkiej metalowej taśmy, której zadaniem jest przewodzenie prądu fotoelektrycznego. Konwencjonalne krzemowe ogniwa fotowoltaiczne na tylnej i przedniej warstwie posiadają elektrody w postaci cienkich ścieżek poziomych. Ich zadaniem jest zbieranie ładunków z całej płytki i przekazywanie dalej do połączeniowych ścieżek pionowych Są one określane po prostu jako Bus Bar (z języka angielskiego) lub w skrócie BB.


Pierwszym standardem było stosowanie przy produkcji paneli fotowoltaicznych dwóch bus bar-ów na ogniwo (określanych jako 2BB). Do końca 2015 roku standardem były moduły PV z trzema bus barami (3BB), natomiast w 2016 roku wielu producentów wprowadziło 4, a nawet 5 bus barów.
Czy wybór modułu z większą liczbą bus bar ma praktyczne znaczenie?

Innowacja polegająca na zastosowaniu 4 BB zamiast 3 BB wymaga od producentów modułów fotowoltaicznych inwestycji w modernizację linii produkcyjnej. Wymaga to dużych kosztów inwestycyjnych jednak z drugiej strony może przynieść znaczne oszczędności - przede wszystkim na materiałach takich jak srebro, którego zużycie w ogniwach 4 BB jest sporo niższe. Zastosowanie 4 BB pozwala dodatkowo zwiększyć współczynnik wypełnienia ogniwa w porównaniu do 3 BB co przekłada się na wyższą sprawność na poziomie modułów PV. Z punktu widzenia producenta paneli fotowoltaicznych przejście z 3 BB na 4 BB lub 5 BB pozwala taniej produkować moduły o nieco wyższej sprawności oraz niższej rezystancji szeregowej. Dla konsumenta panele słoneczne wykonane z ogniw z większą liczbą bus barów przekładają się na niższe ryzyko mikropęknięć oraz wolniejszą degradację modułu.


Pokaż więcej wpisów z Sierpień 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel